Vraag en antwoord – Algemeen

Hoe reserveer ik een toegangskaartje? Wat zijn de openingstijden? Wij snappen dat je misschien nog wat vragen hebt over jouw bezoek. Lees hier alle informatie over jouw bezoek aan het Dolfinarium.

 

Entreebewijs en reservering

Waar koop ik mijn entreebewijzen voor het Dolfinarium?

Je kunt entreebewijzen kopen via onze website of via een van onze zakelijke partners.

Let op: Je kan het Dolfinarium bezoeken als je een ticket op datum hebt gekocht. Bij een ticket zonder datum of een ticket van een externe partner, dien je vooraf een online reservering te maken door in het ticketoverzicht te klikken op ‘ik heb al een entreebewijs’.

Neem je entreebewijs mee: bij de toegangspoort scannen we je entreebewijs (met reservering) van je telefoon of van een print. Bekijk de verschillende soorten entreebewijzen.

Ik heb al een ticket. Kan ik op elke datum het Dolfinarium bezoeken?

Nee, dat is niet mogelijk. Ook als je al eerder een ticket voor het Dolfinarium hebt gekocht, moet je online een datum reserveren door in het ticketoverzicht te klikken op ‘ik heb al een entreebewijs’.

Kom niet zomaar naar het Dolfinarium. Zonder reservering kunnen we je helaas geen toegang verlenen.

Ik heb al een entreebewijs. Hoe reserveer ik met de barcode een plaats voor meerdere leden van mijn gezelschap?

Alle bezoekers van Dolfinarium moeten vooraf hun bezoek aanmelden. Dit geldt dus niet alleen voor betalende bezoekers, maar ook voor kinderen tot en met 2 jaar. In onze webshop kun je met gemak voor het hele gezin reserveren.

Via de volgende link kom je op de pagina terecht waar je het reserveringsproces kunt starten door te klikken op ‘ik heb al een entreebewijs’: https://www.dolfinarium.nl/tickets/

Kan ik telefonisch, via email of bij de kassa reserveren?

Nee. Reserveren kan alleen via onze website. Helaas is het niet mogelijk om tickets of reserveringen telefonisch of via e-mail te reserveren. Bestel de tickets en reservering daarom makkelijk en snel op onze website. Dit doe je door in het ticketoverzicht te klikken op ‘ik heb al een entreebewijs’.

Ik heb een entreebewijs die geldig was tot en met 30 oktober 2022, maar deze heb ik nog niet gebruikt. Kan ik deze nog gebruiken?

Het is niet mogelijk om tickets die geldig waren tot en met 30 oktober 2022 te verlengen. Tickets die geldig waren tot en met 30 oktober 2022 zijn dus niet meer geldig of te gebruiken.

Kan ik mijn ticket omruilen voor een andere dag?

Je kan je tickets kosteloos omboeken door een e-mail te sturen naar [email protected] met de vermelding van een nieuwe datum, het aantal bezoekers en het ordernummer. Let op: de tickets zijn alleen geldig binnen het huidige seizoen (t/m 29 oktober 2023) en niet om te ruilen naar een datum in het volgende seizoen.

Wanneer je tickets hebt aangeschaft bij een partner van ons en je een nieuwe reservering wilt maken, kun je dit zelf via onze website doen. Je hoeft ons niet op de hoogte te stellen van het feit dat je oude reservering niet meer wordt gebruikt. Via de volgende link kun je het reserveringproces starten door te klikken op ‘ik heb al een entreebewijs’: https://www.dolfinarium.nl/tickets/

We streven ernaar om binnen 48 uur te reageren.

Ik heb tickets besteld en een account aangemaakt. Hoe log ik in op mijn account?

Ga naar de webshop: https://tickets.dolfinarium.nl. Op deze pagina staat rechts bovenin een knop ‘mijn account’. Hier log je in met de inloggegevens die je hebt aangemaakt tijdens de bestelling. Direct naar je account? Gebruik dan deze link.

Ik ben begeleider van een persoon met een permanente beperking. Waar koop ik mijn entreebewijs?

Bij een betalende bezoeker met een permanente beperking mag er één begeleider voor het begeleiderstarief naar binnen. Het begeleidersticket is te verkrijgen bij de receptie van het Dolfinarium voor €12,50 per begeleider.

Waar kan ik terecht met problemen tijdens het kopen van online tickets?

De receptiemedewerker kan helpen bij problemen of vragen tijdens het kopen van online tickets en abonnementen via onze eigen website. Deze is te bereiken via 0341-467 467 van maandag tot en met zondag van 9.30 tot 16.00 uur, op dagen wanneer het Dolfinarium geopend is.

Bij problemen met het bestellen van tickets via zakelijke partners kun je contact opnemen met de helpdesk van de betreffende verkoper.

Ik heb mijn e-ticket niet ontvangen, wat nu?

Heb je je spam box al gecheckt? En is het bedrag nog niet van je rekening gehaald? Dan heb je nog geen ticket gekocht. Ga terug naar de webshop en probeer het opnieuw.

Is het bedrag wel van je rekening afgeschreven, maar geen tickets ontvangen? Bekijk eerst je spam box en neem dan contact met ons op via [email protected]. Of bel ons op 0341-467 467 van maandag tot en met zondag van 09.30 tot 16.00 uur.

Bij problemen met het bestellen van tickets via zakelijke partners van het Dolfinarium kun je contact opnemen met de helpdesk van de betreffende verkoper.

Kunnen e-tickets ook vanaf een smartphone gescand worden?

Het is mogelijk om e-tickets vanaf een mobiele telefoon te scannen. Let wel op dat het de originele tickets moeten zijn (dus geen foto van de tickets of screenshots).

Kan ik betalen met Iris-cheques (VVV Bon)?

Nee, het is helaas niet mogelijk om Iris-cheques in te leveren bij het Dolfinarium. Het is wel mogelijk de VVV pas te gebruiken om tickets te kopen. Met deze pas kun je tickets aanschaffen bij de receptie of kassa waar het huidige kassatarief wordt aangehouden, deze verschilt met het online tarief.

Kan ik een Bongo bon bij jullie inleveren?

Nee, het is helaas niet mogelijk om een Bongo bon in te leveren bij het Dolfinarium.

Welke kortingsacties hebben jullie op dit moment lopen?

Het Dolfinarium maakt landelijke acties die betrekking hebben op korting bij een bezoek aan het Dolfinarium niet vooraf bekend. Het betreffen acties van zakelijke partners van het Dolfinarium. Voor de actievoorwaarden en de actieperiodes verwijzen wij dan ook naar de advertenties en radio/tv-commercials van deze partners. Bij twijfel over de voorwaarden en uitvoering van een actie, geldt de beslissing van het Dolfinarium als bindend.

Kan ik ongebruikte entreebewijzen van vorige seizoenen nog gebruiken?

Nee, het is niet mogelijk om entreebewijzen van het vorige seizoenen te gebruiken voor het huidige seizoen. Ze zijn ook niet inwisselbaar tegen contant geld.

Ik heb een kortingsbon. Kan ik die nog gebruiken?

Kortingsbonnen kunt u (afhankelijk van de betreffende bon) online gebruiken. Ook kunt u deze verzilveren bij de kassa.

Abonnementen

Mogen anderen mijn Dolfinarium (familie) abonnement gebruiken?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. Een Dolfinarium Pas is persoonsgebonden en daarom niet overdraagbaar. Om dit te controleren staan de foto en de naam van de pashouder op de pas.

Ik ben mijn abonnement verloren, wat nu?

Je kunt voor € 7,50 een duplicaat van je pas kopen bij de receptie van het Dolfinarium. Introducékaarten en kortingsbonnen kunnen helaas niet vervangen worden.

Ik heb een abonnement. Kan ik op elk tijdstip het Dolfinarium bezoeken?

Ja dat mag. Abonnementhouders hoeven geen online reservering te maken.

Hoe kan ik mijn abonnement verlengen?

Neem contact met ons op via [email protected] om je verlenging te regelen. Wanneer het Dolfinarium geopend is, kan je jouw abonnement bij de receptie laten verlengen.

Ik wil een nieuw abonnement aanschaffen. Kan dat?

Ja dat kan. Neem contact met ons op via [email protected] om jouw nieuwe abonnement te regelen. Wanneer het Dolfinarium geopend is, kan je jouw abonnement bij de receptie aanvragen.

Vragen over het parkbezoek

Hoe laat beginnen de voorstellingen?

De voorstellingstijden hangen onder meer af van de weersomstandigheden en de verwachte drukte. Hierdoor wisselen de tijden van de diverse voorstellingen iedere dag. We kunnen nu dan ook niet vertellen hoe laat de verschillende voorstellingen beginnen op de dag van je geplande bezoek.

Bij de entree van het Dolfinarium ontvang je een plattegrond. Hierop staan alle voorstellingstijden aangegeven.

Kan ik vooraf reserveren voor een voorstelling?

Met je entreebewijs heb je toegang tot het park en de diverse voorstellingen. Je kunt deze op eigen gelegenheid bezoeken.

Op bepaalde dagen wordt er gewerkt met een muntjessysteem voor ‘Oceanica’. Je ontvangt dan bij aankomst een gekleurd muntje, dat toegang biedt tot een bepaalde voorstellingstijd. Op deze manier kunnen wij elke bezoeker verzekeren van een zitplaats in het DolfijndoMijn. De uitgifte van deze muntjes gebeurt op basis van “first come, first serve”. Reserveren of munten apart houden is helaas niet mogelijk.

Wordt er rekening gehouden met bezoekers in een rolstoel?

Het Dolfinarium is goed toegankelijk voor rolstoelen. Alle locaties, voorzieningen en voorstellingen kunnen betreden worden zonder obstakels. Bij de dolfijnenvoorstelling ‘Oceanica’ in het DolfijndoMijn is er een speciale rolstoelingang, waar je met je gezelschap gebruik van mag maken. Deze ingang vind je links van de hoofdingang. Je dient hier een half uur van tevoren aanwezig te zijn, zodat je rustig het DolfijndoMijn kunt betreden voordat de overige gasten plaatsnemen.

Bij de overige presentaties kun je op eigen gelegenheid een geschikte plaats uitzoeken. Hier zijn geen vaste plaatsen afgezet voor rolstoelen.

Wordt er rekening gehouden met bezoekers met autisme?

Op vertoon van je autipas bij een medewerker kun je gebruik maken van de regeling voor bezoekers in een rolstoel. Zo vermijd je de wachtrij. Heb je geen autipas? Vraag dan bij de receptie om een vervangend bewijs.

Bij de receptie kunnen de medewerkers je ook voorlichting geven over het dagprogramma en welke voorstelling minder druk is zodat jullie op een rustigere tijd Oceanica kunnen bezoeken.

Ik kan niet goed tegen drukte (agorafobie), wanneer kan ik het Dolfinarium dan het beste bezoeken?

Wil je ons park bezoeken op een rustigere dag? Kies dan een doordeweekse dag in april, mei, september, oktober of de voorjaarsvakantie. Tijdens vakanties, feestdagen en in de zomer is het doorgaans drukker op ons park, maar ook buiten deze periode kunnen bepaalde dagen drukker zijn dan verwacht. Wij kunnen hier helaas geen garantie op geven.

Kan ik op het Dolfinarium glutenvrij eten bestellen?

De beste locatie voor glutenvrij eten is ‘De Strandgaper’. Bij alle snacklocaties op het Dolfinarium wordt de friet apart gebakken van de glutenhoudende snacks, maar in ‘De Strandgaper’ kunnen we dit 100% garanderen omdat de snackfrituren ver genoeg van de frietfrituren staan. Bij de Strandgaper zijn ook glutenvrije kroketten en frikadellen verkrijgbaar.

Let op: Restaurant ‘De Strandgaper’ is niet dagelijks geopend. Op alle andere locaties staan de frituren dicht op elkaar. Daarom kunnen wij helaas geen garantie geven dat er niet een druppel vet van de ene frituur in de andere komt.

Kan ik mijn kinderwagen mee naar binnen nemen in het DolfijndoMijn (en andere voorstellingen)?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. Op last van de brandweer zijn buggy’s en kinderwagens niet toegestaan in DolfijndoMijn, het Zeeleeuwentheater, de Walrussenwal, Theater Zeezicht en Wally’s Theater. Je kunt deze, op eigen risico, parkeren op de daarvoor bestemde plekken. Op het park zijn buggysloten verkrijgbaar.

Kan ik een kinderwagen lenen?

Nee, het Dolfinarium heeft geen kinderwagens, buggy’s of bolderkarren te leen.

Kan ik een scootmobiel huren of een rolstoel lenen?

Je kunt een scootmobiel huren voor € 5,- plus € 45,- borg. Als je aan het eind van de dag de scootmobiel weer inlevert, krijg je de borg terug.

Voor onze entree staat een beperkt aantal rolstoelen. Je kunt die tegen inworp van € 1, – lenen (systeem winkelwagentjes supermarkt).

Het is helaas niet mogelijk om vooraf een scootmobiel/rolstoel te reserveren. Als je zeker wilt zijn van een scootmobiel/rolstoel tijdens je bezoek, raden wij je daarom aan om je eigen mee te nemen.

Mag ik mijn (loop)fietsen, skeelers, steps of andere voertuigen meenemen naar het park?

Het is niet toegestaan om met (loop)fietsen, skeelers, steps of andere voertuigen, met uitzondering van rolstoelen, scootmobiels of kinderwagens, het park te betreden.

Kan ik een kluisje huren?

Je kunt op het Dolfinarium verschillende soorten kluisjes huren.
De huur bedraagt per dag:

  • € 4,- voor een kleine kluis
  • € 7,- voor een grotere kluis
  • € 8,- voor een groepskluis

Voor de groepskluis geldt een bedrag van € 10,- borg. Als je aan het eind van de dag de sleutel weer inlevert bij de receptie, krijg je de borg weer terug.

*U dient met gepast geld te betalen, het is niet mogelijk om met pin te betalen. Ook op Waterpret zijn er klusjes aanwezig.

Kan ik mijn huisdier meenemen?

In verband met de veiligheid van zowel de huisdieren als de zeedieren in ons park, zijn huisdieren helaas niet toegestaan in het Dolfinarium. Wij bieden ook geen opvang voor huisdieren.
Hulphonden in opleiding zijn op ons park niet toegestaan. Volleerde hulphonden kunnen, in overleg en op vertoon van een erkenningscertificaat, het park betreden.

Kan ik tussendoor van het park af?

Bij het verlaten van het park verliest je entreebewijs zijn geldigheid. Indien je op de dag van je bezoek het park even wilt verlaten, dien je bij de kaartcontrole van het Dolfinarium een stempel op je hand te vragen. Deze stempel geeft je het recht om ons park die dag weer te betreden.

Kan ik mijn babyvoeding opwarmen in een magnetron?

In restaurant ‘De Dageraad’ staat een magnetron die gebruikt kan worden voor het opwarmen van een flesje melk of potje voeding voor de allerkleinsten.

Kan ik met dolfijnen zwemmen?

Het Dolfinarium heeft tijdens parkopening een aantal speciale programma’s voor mensen die graag dolfijnen van heel dichtbij willen ontmoeten. Zo organiseren wij het programma ‘In het water met de dolfijnen’. Dit is een interactief programma waarin je in het water stapt bij het Dolfijnenpanorama. De invulling van het programma is telkens anders. Je gaat niet met dolfijnen zwemmen, maar er is wel van alles mogelijk; bijzondere ontmoetingen, contact maken met de dolfijnen, meekijken met een training, voeren, spelen en wellicht een aanraking. Gedurende dit programma hebben deelnemers een waadbroek aan om zo bij de dieren in het water te kunnen.

Kan ik dichtbij parkeren?

Er zijn bij het Dolfinarium ruime gemeentelijke parkeerterreinen waar je kunt parkeren tegen betaling vooraf. Bij drukte wordt uitgeweken naar nabijgelegen parkeerplaatsen. Vanaf hier heeft de gemeente tegen betaling vervoer van en naar het Dolfinarium geregeld.

Lees alle informatie op de Route & Parkeren pagina.

Hebben jullie een 'slecht weer' garantie?

Nee, maar wel binnenlocaties waar je bijzondere zeedieren en voorstellingen kunt bewonderen. Ook zijn er meerdere overdekte restaurants en snackpunten waar je kunt schuilen en opwarmen tijdens regenachtige dagen. Houd op alle dagen rekening met een spetterende dag op het Dolfinarium!

Waar kan ik een klacht indienen?

Alle medewerkers van het Dolfinarium doen hun uiterste best om je verblijf op het park zo aangenaam mogelijk te maken. Mocht je dit anders ervaren, dan stellen wij het op prijs als je ons hierover informeert. Klachten kunnen uitsluitend schriftelijk worden ingediend bij onze Consumentenservice:

Dolfinarium
t.a.v. Consumentenservice
Zuiderzeeboulevard 22
3841 WB Harderwijk

Ook kan het per e-mail [email protected] of via het contactformulier.

Wij streven ernaar om elke klacht binnen 4 weken te beantwoorden. Het is ook mogelijk om op de dag van je bezoek een klachtenformulier in te vullen bij de receptie.

Hebben jullie mijn verloren voorwerp gevonden?

Het Dolfinarium plaatst dagelijks de gevonden voorwerpen op iLost. Om fraude te voorkomen zullen losse bankpassen, creditcards, en zorgpassen worden vernietigd aan het einde van de dag en verschijnen niet op iLost. Identiteitsbewijzen zullen opgestuurd worden naar de Gemeente Harderwijk, OV-chipkaarten naar de klantenservice OV-Chipkaart.

Overige vragen

Hoe word ik dolfijnenverzorger?

Op het moment dat er een vacature vrijkomt, komt deze op de website van het Dolfinarium te staan. Iedereen van 18 jaar of ouder kan dan een sollicitatiebrief sturen. Uit deze brieven wordt een selectie gemaakt. Een aantal briefschrijvers wordt uitgenodigd voor verschillende audities.

Tijdens deze audities wordt er gekeken of de sollicitanten echt geschikt zijn voor het werk. Eigenschappen waarop gelet wordt zijn enthousiasme, gevoel voor voorstellingen, uitstraling, zwemvaardigheid en improvisatietalent. Natuurlijk is het ook erg belangrijk hoe de persoon binnen het team past en of het klikt met de dieren. Dus je wordt eigenlijk vooral op karakter en persoonlijke vaardigheden beoordeeld.

Als je wordt aangenomen krijg je een interne opleiding. Tijdens deze opleiding leer je van alles over de verzorging en de omgang met de dieren. Als je het werken met dieren over het algemeen leuk vindt, kun je voor een dierverzorgende opleiding kiezen (bijvoorbeeld aan de Middelbare Agrarische School in Barneveld of Hogeschool Van Hall Larenstein in Leeuwarden).

Je zult begrijpen dat er veel mensen de ambitie hebben met dolfijnen te werken. De verzorgers bouwen een intensieve band op met de dieren en gaan ook niet snel weer weg. Er komen dus niet veel vacatures vrij. Daarom raden wij altijd aan een opleiding te kiezen die je sowieso leuk vindt, zodat je altijd iets hebt om op terug te vallen.

Ik heb een vraag over de film 'Blackfish' of 'The Cove'

Meer informatie over ‘Blackfish’ of ‘The Cove’? Lees dan feiten en fabels.

Volg Dolfinarium
op social media!

Dolfinarium
Volgende show: 13:30 uur - Dolfijnenshow
Op dit moment: Actueel weerbeeld als pictogram 22 °C