Boeibaken op het Dolfinarium

Vraag en antwoord

Heb je een vraag over je bezoek aan het Dolfinarium? Misschien staat hier het antwoord tussen!

Vragen over entreebewijzen en abonnementen

  • Waar koop ik mijn entreebewijzen voor het Dolfinarium?

    Je kunt entreebewijzen kopen aan onze kassa, via onze website of via een van onze voorverkoopadressen. Als je online je tickets koopt hoef je niet in de rij bij de kassa’s te staan. Je kunt direct doorlopen naar de kaartcontrole.

  • Waar koop ik mijn entreebewijs als begeleider?

    Bij een betalende bezoeker met een permanente beperking mag er één begeleider gratis mee. Voor deze begeleider hoeft dus geen entreebewijs gekocht te worden.

  • Waar kan ik terecht met problemen tijdens het kopen van online tickets?

    De helpdesk kan helpen bij problemen of vragen tijdens het kopen van online tickets en abonnementen via www.dolfinarium.nl. Deze is te bereiken via 085-888 03 06 van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.

    Bij problemen met het bestellen van tickets via andere verkoopadressen kun je contact opnemen met de helpdesk van de betreffende verkoper.

  • Ik heb mijn e-ticket niet ontvangen, wat nu?

    Het kan zijn dat onze bevestigingsmail per ongeluk in de ongewenste mail of spam terecht is gekomen. Als dat niet het geval is, neem dan contact op met de helpdesk.

    De helpdesk kan je helpen wanneer je e-tickets (gekocht via www.dolfinarium.nl) niet aankomen. Deze is te bereiken via 085-888 03 06 van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.

    Bij problemen met het bestellen van tickets via andere verkoopadressen kun je contact opnemen met de helpdesk van de betreffende verkoper.

  • Kunnen e-tickets ook vanaf een smartphone gescand worden?

    Het is mogelijk om e-tickets vanaf een mobiele telefoon te scannen. Let wel op dat het de originele tickets moeten zijn (dus geen foto van de tickets of screenshots).

  • Mogen anderen mijn Dolfinarium (familie) abonnement gebruiken?

    Nee, dat is helaas niet mogelijk. Een Dolfinarium abonnement is persoonsgebonden en daarom niet overdraagbaar. Om dit te controleren staan de foto en de naam van de houder op de pas.

  • Ik ben mijn abonnement verloren, wat nu?

    Je kunt voor € 7,50 een duplicaat van je pas kopen bij de receptie van het Dolfinarium. Introducékaarten en kortingsbonnen kunnen helaas niet vervangen worden.

  • Kan ik betalen met Iris-cheques?

    Iris-cheques worden alleen geaccepteerd bij de entreekassa van het Dolfinarium. Het is niet mogelijk om een Iris-cheque gedeeltelijk te gebruiken, er wordt geen geld teruggegeven.

  • Kan ik betalen met Air Miles?

    Als je Air Miles wilt gebruiken voor een entreebewijs voor het Dolfinarium, bestel dan vooraf via de website Air Miles. Aan de kassa van het Dolfinarium kunnen geen Air Miles worden afgeschreven.

  • Welke kortingsacties hebben jullie op dit moment lopen?

    Het Dolfinarium maakt landelijke acties die betrekking hebben op korting bij een bezoek aan het Dolfinarium nooit vooraf bekend. Het betreffen acties van zakelijke partners van het Dolfinarium. Voor de actievoorwaarden en de actieperiodes verwijzen wij dan ook naar de advertenties en radio/tv-commercials van deze partners. Bij twijfel over de voorwaarden en uitvoering van een actie, geldt de opinie van het Dolfinarium als bindend.

  • Kan ik ongebruikte entreebewijzen van vorig seizoen nog gebruiken?

    Nee, het is niet mogelijk om entreebewijzen van het vorige seizoen te gebruiken voor het huidige seizoen. Ze zijn ook niet inwisselbaar tegen contant geld.

Vragen over het parkbezoek

  • Hoe laat beginnen de voorstellingen?

    De voorstellingstijden hangen onder meer af van de weersomstandigheden en de verwachte drukte. Hierdoor wisselen de tijden van de diverse shows iedere dag. We kunnen nu dan ook niet vertellen hoe laat de verschillende voorstellingen beginnen op de dag van je geplande bezoek.

    Bij parkopening wordt het tijdenschema van die dag bekend gemaakt.

  • Kan ik vooraf reserveren voor een voorstelling?

    Met je entreebewijs heb je toegang tot het park en de diverse shows. Je kunt deze op eigen gelegenheid bezoeken.

    Op bepaalde dagen wordt er gewerkt met een muntjessysteem voor ‘Aqua Bella’. Je ontvangt dan bij aankomst een gekleurd muntje die toegang biedt tot een bepaalde showtijd. Op deze manier kunnen wij elke bezoeker verzekeren van een zitplaats in het DolfijndoMijn. De uitgifte van deze muntjes gebeurt op basis van “first come, first serve”. Reserveren of munten apart houden is helaas niet mogelijk.

  • Wordt er rekening gehouden met bezoekers in een rolstoel?

    Het Dolfinarium is goed toegankelijk voor rolstoelen. Alle locaties, voorzieningen en voorstellingen kunnen betreden worden zonder obstakels. Bij ‘Aqua Bella’ in het DolfijndoMijn is er een speciale rolstoelingang waar je met je gezelschap gebruik van mag maken. Deze ingang vind je links van de hoofdingang. Je dient hier een half uur van te voren aanwezig te zijn, zodat je rustig de show kunt betreden voordat de overige gasten plaatsnemen.

    Bij het Zeeleeuwentheater, Walrussenwal en Theater Zeezicht kun je 20 minuten voor aanvang van de voorstelling melden bij de ingang. Door één van de medewerkers word je naar een plaats verwezen.

    Bij de overige voorstellingen kun je op eigen gelegenheid een geschikte plaats uitzoeken. Hier zijn geen vaste plaatsen afgezet voor rolstoelen.

  • Wordt er rekening gehouden met bezoekers met autisme?

    Op vertoon van je autipas bij een medewerker kun je gebruik maken van de regeling voor bezoekers in een rolstoel. Zo vermijd je de wachtrij. Heb je geen autipas? Vraag dan bij de receptie om een vervangend bewijs.

    Bij de receptie kunnen de medewerkers je ook voorlichting geven over het tijdenschema en welke voorstellingen minder druk zijn zodat jullie op een rustigere tijd de voorstelling kunnen bezoeken.

  • Ik kan niet goed tegen drukte (agorafobie), wanneer kan ik het Dolfinarium dan het beste bezoeken?

    Wil je ons park bezoeken op een rustigere dag? Kies dan een doordeweekse dag in april, mei, september, oktober of de voorjaarsvakantie. Tijdens vakanties, feestdagen en in de zomer is het doorgaans drukker op ons park, maar ook buiten deze periode kunnen bepaalde dagen drukker zijn dan verwacht. Wij kunnen hier helaas geen garantie op geven.

  • Kan ik op het Dolfinarium glutenvrij eten bestellen?

    De beste locatie voor glutenvrij eten is ‘De Strandgaper’. Bij alle snacklocaties op het Dolfinarium wordt de friet apart gebakken van de glutenhoudende snacks, maar in ‘De Strandgaper’ kunnen we dit 100% garanderen omdat de snackfrituren ver genoeg van de frietfrituren staan. Bij de Strandgaper zijn ook glutenvrije kroketten en frikadellen verkrijgbaar.

    Daarnaast zijn er in onze (zelfbedienings)restaurants tevens glutenvrije pasteibakjes met glutenvrije ragout verkrijgbaar en zijn er Unox rookworsten te koop bij de ‘WorstenWulk’.

  • Kan ik mijn kinderwagen mee naar binnen nemen in het DolfijndoMijn (en andere voorstellingen)?

    Nee, dat is helaas niet mogelijk. Op last van de brandweer zijn buggy’s en kinderwagens niet toegestaan in DolfijndoMijn, het Zeeleeuwentheater, de Walrussenwal, Theater Zeezicht en Wally’s Theater. Je kunt deze, op eigen risico, parkeren op de daarvoor bestemde plekken. Op het park zijn buggysloten verkrijgbaar (€5,-).

  • Kan ik een kinderwagen lenen?

    Nee, helaas heeft het Dolfinarium geen kinderwagens, buggy’s of bolderkarren te leen.

  • Kan ik een scootmobiel huren of een rolstoel lenen?

    Je kunt een scootmobiel huren voor  € 5,- plus € 45,- borg. Als je aan het eind van de dag de scootmobiel weer inlevert krijg je de borg terug.

    Voor onze entree staat een beperkt aantal rolstoelen. Je kunt die tegen inworp van € 1, – lenen (systeem winkelwagentjes supermarkt).

    Het is helaas niet mogelijk om vooraf een scootmobiel/rolstoel te reserveren. Als je zeker wilt zijn van een scootmobiel/rolstoel tijdens je bezoek, raden wij je daarom aan om je eigen mee te nemen.

  • Kan ik een kluisje huren?

    Je kunt op het Dolfinarium verschillende soorten kluisjes huren. De huur bedraagt per dag:

    • € 4,- voor een kleine kluis
    • € 7,- voor een grotere kluis
    • € 8,- voor een groepskluis

    Voor de groepskluis geldt een bedrag van € 10,- borg. Als je aan het eind van de dag de sleutel weer inlevert bij de receptie, krijg je de borg weer terug.

  • Kan ik mijn huisdier meenemen?

    In verband met de veiligheid van zowel de huisdieren als de zeedieren in ons park, zijn huisdieren helaas niet toegestaan in het Dolfinarium. Wij bieden ook geen opvang voor huisdieren.
    Hulphonden in opleiding zijn op ons park niet toegestaan. Volleerde hulphonden kunnen, in overleg en op vertoon van een erkenningscertificaat, het park betreden.

  • Kan ik tussendoor van het park af?

    Bij het verlaten van het park verliest je entreebewijs zijn geldigheid. Indien je op de dag van je bezoek het park even wilt verlaten, dien je bij de kaartcontrole van het Dolfinarium een stempel op je hand te vragen. Deze stempel geeft je het recht om ons park die dag weer te betreden.

  • Kan ik mijn babyvoeding opwarmen in een magnetron?

    In restaurants ‘De Andersom’, ‘De Dageraad’ en ‘Onder Odiezee Café’ staan magnetrons die gebruikt kunnen worden voor het opwarmen van een flesje melk of potje voeding voor de allerkleinsten.

  • Kan ik met dolfijnen zwemmen?

    Het Dolfinarium heeft een aantal speciale programma’s voor mensen die graag dolfijnen van heel dichtbij willen ontmoeten. Zo organiseren wij het programma ‘In het water met de dolfijnen’. Dit is een interactief programma waarin je op visite gaat in het buitengebied van de dolfijnen: de Odiezee. De invulling van het programma is telkens anders. Er is van alles mogelijk; bijzondere ontmoetingen, contact maken met de dolfijnen, meekijken met een training, voeren, spelen en wellicht een aanraking. Gedurende dit programma hebben deelnemers een wetsuit aan om zo bij de dieren in het water te kunnen. Als je graag meer over dit programma wilt weten, neem contact op met onze afdeling reserveringen (tel. 0341- 467 460).

  • Kan ik in het Dolfinarium blijven slapen?

    Met je slaapzak lig je ‘onder water’. Voordat je in slaap valt kijk je nog een keer naar de rondzwemmende dolfijnen. En dan droom je weg… Voor kinderen van 8 t/m 12 jaar organiseren wij het programma Dromen bij Dolfijnen. Dit avontuur begint als het park dicht gaat en duurt tot de volgende dag als de poorten weer opengaan.

    Tijdens het programma boordevol activiteiten ontdek je alles over de dieren, kom je op plaatsen waar je anders niet mag komen, doe je dingen die normaal gesproken alleen de trainers doen en slaap je bij de dolfijnen: onder water!

    Als je graag meer over dit programma wilt weten, neem contact op met onze afdeling reserveringen (tel. 0341- 467 460).

  • Kan ik dichtbij parkeren?

    Er zijn bij het Dolfinarium ruime gemeentelijke parkeerterreinen waar je kunt parkeren tegen betaling vooraf. Bij drukte wordt uitgeweken naar nabijgelegen parkeerplaatsen. Vanaf hier heeft de gemeente tegen betaling vervoer van en naar het Dolfinarium geregeld.

    Lees alle informatie op de Route & Parkeren pagina.

  • Kan ik een plattegrond thuisgestuurd krijgen?

    Bij de kaartcontrole ontvang je een gratis plattegrond met daarop een tijdenschema van die dag. Wel kun alvast een plattegrond downloaden.

  • Hebben jullie een 'slecht weer' garantie?

    Nee, maar wel vijf overdekte locaties waar je bijzondere zeedieren en voorstellingen kunt bewonderen. Ook zijn er meerdere overdekte restaurants en snackpunten waar je kunt schuilen en opwarmen tijdens regenachtige dagen. Houd op alle dagen rekening met een spetterende dag op het Dolfinarium!

  • Waar kan ik een klacht indienen?

    Alle medewerkers van het Dolfinarium doen hun uiterste best om je verblijf op het park zo aangenaam mogelijk te maken. Mocht je dit anders ervaren, dan stellen wij het op prijs als je ons hierover informeert. Klachten kunnen uitsluitend schriftelijk worden ingediend bij onze Consumentenservice:

    Dolfinarium
    t.a.v. Consumentenservice
    Strandboulevard Oost 1
    3841 AB Harderwijk

    Ook kan het per e-mail [email protected] of via het contactformulier.

    Wij streven ernaar om elke klacht binnen 4 weken te beantwoorden. Het is ook mogelijk om op de dag van je bezoek een klachtenformulier in te vullen bij de receptie.

Overige vragen

  • Hoe word ik dolfijnentrainer?

    Op het moment dat er een vacature vrijkomt, komt deze op de website van het Dolfinarium te staan. Iedereen van 18 jaar of ouder kan dan een sollicitatiebrief sturen. Uit deze brieven wordt een selectie gemaakt. Een aantal briefschrijvers wordt uitgenodigd voor verschillende audities.
    Tijdens deze audities wordt er gekeken of de sollicitanten echt geschikt zijn voor het werk. Eigenschappen waarop gelet wordt zijn enthousiasme, showgevoel, uitstraling, zwemvaardigheid en improvisatietalent. Natuurlijk is het ook erg belangrijk hoe de persoon binnen het team past en of het klikt met de dieren. Dus je wordt eigenlijk vooral op karakter en persoonlijke vaardigheden beoordeeld.

    Als je wordt aangenomen krijg je een interne opleiding. Tijdens deze opleiding leer je van alles over de verzorging en de omgang met de dieren. Als je het werken met dieren over het algemeen leuk vindt, kun je voor een dierverzorgende opleiding kiezen (bijvoorbeeld aan de Middelbare Agrarische School in Barneveld of hogeschool Van Hall Larenstein in Leeuwarden).

    Je zult begrijpen dat er veel mensen de ambitie hebben met dolfijnen te werken. De trainers bouwen een intensieve band op met de dieren en gaan ook niet snel weer weg. Er komen dus niet veel vacatures vrij. Daarom raden wij altijd aan een opleiding te kiezen die je sowieso leuk vindt, zodat je altijd iets hebt om op terug te vallen.

  • Ik heb gehoord dat jullie ook therapie met dolfijnen geven?

    In het Dolfinarium vinden interactieve sessies met kinderen met Down syndroom en/of autisme plaats. Sinds september 2001 werkt het Dolfinarium samen met Stichting Sam.

    Dit houdt in dat ons reguliere programma ‘In het water met de dolfijnen’ toegankelijk is voor kinderen met Down syndroom en/of autisme. Het Dolfinarium biedt hiertoe de faciliteiten en dierexpertise. De selectie en begeleiding van deze kinderen wordt geheel gedaan door Stichting Sam.

    Al meer dan tien jaar werken Stichting SAM en het Dolfinarium nauw samen. Samen organiseren zij bijzondere ontmoetingen met dolfijnen voor kinderen met syndroom van Down, met autistische stoornissen en kinderen met aanverwante syndromen. Deze ontmoetingen vormen de basis van de therapie die door Stichting SAM aan de kinderen en hun familie wordt geboden.
    Kijk voor meer informatie over de therapie bij Stichting SAM

  • Ik heb een vraag over de film 'Blackfish' of 'The Cove'

    Meer informatie over ‘Blackfish’ of ‘The Cove’? Lees feiten en fabels of en standpunt.